Thursday 8 December 2011

JUMAAT JUMAAT JUMAAT

Hari terakhir bagi mereka yang bekerja 5 hari seminggu. Juga hari yang mencatat jumlah kenderaan paling banyak di atas jalan raya dari jam 4 p.m. hingga 9 p.m.

Kesesakan lalu lintas setiap petang Jumaat kengkadang boleh membuatkan mood happy nak balik rumah bertukar jadi mood marah-marah.  Tak pasal pasal isteri yang dah mekap ala-ala Maya Karin atau Lisa Surihani mendapat hadiah maki-hamun, kasut terbang atau tapak kaki keramat daripada sang suami.

Aku nak cadangkan kerajaan Malaysia menetapkan setiap hari Jumaat, semua rakyat Malaysia wajib mengayuh basikal ke tempat kerja. Isssh! Patutla susah nak tekan butang 'A' dari tadi, ada sticker terselit kat dalam keyboard ni! Okay, dah kuarkan. Mana kita tadi? Owh ...naik basikal ke tempat kerja. Nak kata bernas, mmm ...memang bernas la idea aku ni rasanya.

Selain dapat mengurangkan kesesakan kat jalanraya, dapat jugak menyihatkan rakyat Malaysia yang kian obes ni, termasuk yang menaip ni. Memangla mula-mula rasa susah, nak kayuh basikal berbatu-batu. Let's look on the positive aspect, less obesity, less jammed, kurang pencemaran udara ...eh ...banyak lagi la yang less less nye ni.

Aku cadangkan aje, aku nak cakap terus kat Najib ntah bila boleh jumpa. So, sesapa sedara ngan PM kita ni, sampai-sampaikanlah. Aku tau mesti kene reject cadangan bernas atas dasar-dasar ekonomi. Tapi atas dasar kesihatan pun kene usha gak.

Kaylah ....ni je aku nak mengarut tengah-tengahari Jumaat ni ...dah jom reramai gi solat Jumaat.

No comments:

Post a Comment