Friday 23 March 2012

Dendam! Grudge! Rencor! 恩怨 ! உட்பகை

Tajuk tu semua bermaksud Dendam daripada bahasa melayu kita, omputih, sepanyol, cine dan tamil. Tak kira apa bangsa dalam dunia ni, semua ada perasaan dendam. Pergh ...kalau dapat balas dendam tu kira puaslah jiwa manusia ni. Tapi ....betul ke puas?

Aku tertarik kat satu gambar ni yang aku dapat kat Google First aku ..gambar daripada Jeremy Cowart, seorang penangkap gambar selebriti atau dalam bahasa omputehnye celebrity photographer daripada Los Angeles. Ni gambar yang aku maksudkan tu ...

 
" Holding On To A Grudge is Letting Someone Live Rent-Free In Your Head" ....haaaaa ....ape dia cakap ni? Maksudnye lebih kurang camni la .." Kalau anda memendam dendam kat seseorang tu, secara otomatiknye anda membenarkan seseorang itu tinggal free dalam kepala otak anda".

Lebih kurang camtu la kot? Hehehehe! Betul ...tak baik berdendam-dendam ni ...tak dapat ape pun. Dulu aku pun kuat berdendam. Tapi bila dengar kisah-kisah Rasulullah S.A.W, macam mana Baginda melayan orang yang buat jahat kat Baginda ...aku mula berfikir semula. Memang Baginda contoh akhlak yang terbaik yang perlu kita rujuk setiap masa. Akhlak Rasulullah S.A.W. adalah jalan penyelesaian banyak masalah di kalangan masyarakat kita. Tak percaya? Baca....baca ....baca ...dan fikir-fikirkanlah ...

1 comment: