Tuesday 17 January 2012

GAMES

Assalamualaikum ...hehehe! Lama tak memblog ni ...busy sket kat tempat kerja. Awal tahun kan? Sesapa yang pernah buat kerja-kerja pejabat tu taulah keadaan kat pejabat ni.

Tak sampai seminggu lagi aku akan berstatus 'Not Available'. Hehehe ...ntah ape akan jadik aku lepas ni? Aku akan berubah ke? Aku akan meninggalkan benda-benda yang aku suka buat ke? Adeh, tunggulah je masanya ...harap-harap semua berjalan lancar dan lagi best dari kehidupan bujang aku yang aku anggap paling best di dunia! Walaupun aku banyak melakukan pembaziran masa dan wang ringgit masa aku bujang, tapi aku tak rasa menyesal. Aku puas! Aku puas dapat benda yang aku suka!

Salah satu benda yang aku suka buat selain bermain bola sepak (best), bermain futsal (best sangat), berkaraoke (best) ,  menonton wayang (best), mengorat aweks yang susah nak ngorat (best sangat), melepak (best sangat-sangat), menonton EPL (best sangat), adalah GAMES!!!! (seperti tajuk di atas)


Aku rasa main GAME ni tak kisahlah PS3 ke, PC version ke, PSP ke, Androids Game ke boleh meRelaxkan kepala otak aku dari kekacauan dunia ni. Aku tak kacau orang, orang tak kacau aku. Aku Relax. Ni aku nak tunjukkan beberapa GAMES kegilaan aku satu ketika dulu dan aku amat rindukan saat saat itu :


Yup....FIFA dari EA Sports. Aku mula mengenali game ni sejak aku tingkatan empat. Masa tu tak silap aku FIFA 1996. Team-team Malaysia pun macam Selangor, Pahang, Terengganu pun ada masa tu. Ntah ranking ke berapa ntah Malaysia tahun tu sampai team-team negara kita ni ada dalam game FIFA. Paling best main game ni masa tahun 1998, masa ni aku kat UITM Shah Alam. Depan kolej Jati aku tu ada deretan rumah kedai (Seksyen 2), adalah dalam 10 buah Cyber Cafe (masa ni zaman Cyber Cafe tengah melonjak). Setiap C.C. (Cyber Cafe) yang aku masuk mesti ada orang challenge aku main game ni. Hahahaha ...dan kesepuluh-sepuluh Cyber Cafe tu berasa gentar apabila mendengar nama aku, Juara Tak Terkalah FIFA (macam tajuk komik hongkong plak) hehehehe. Yup, kisah benar. Atas kegilaan aku atas game ni, aku mengkaji dari setiap sudut corak permainan game ni sehingga bergelar Juara Tak Terkalah FIFA (sekali lagi?) Hahahhahaha! Dan aku masih main game ni sekarang kalau ada masa lapang, sekarang dah masuk FIFA 12, maksudnya dah 16 tahun dah aku main game ni. 16 Tahun!!!!




Hah! Ni lagi satu game yang membuat hidup aku rosak! Tapi aku suka! Kalau hidup aku tak rosak dulu, takdelah aku yang sekarang ni. Hehehehe! Pening kan?

FIFA Manager ni aku kenal masa tahun 1999. Dan pasal FIFA Manager ni gaklah aku menjadi manager kat  Cyber Cafe Abang Salim (bahagian kaunter bayaran). Dan FIFA ni jugaklah yang mendorong aku berhenti UITM Shah Alam. Ngeri kan? Pasal game je kita boleh buat keputusan yang drastik dan romantik.

Game ni aku suuuuuuuuka sangat! Game ni detail tentang latar belakang semua player yang ada. Dan lebih kepada tactical satu-satu perlawanan tu. Boleh jual beli pemain, secara tak langsung kita memang rasa diri kita ni menguruskan sebuah pasukan yang ternama. Bila dah rasa macam Pengurus, ape lagi nak belajar? Ye tak? Hahahaha!

Aku pernah tak tido tiga hari straight pasal layan benda ni. Aku siap Yahoo kan diri mencarik latar belakang player yang hebat-hebat masa tu (masa tu Google takde lagi).

Last sekali aku aktif main game ni tahun 2007, tak dapat nak teruskan sebab game ni memerlukan komitmen yang tinggi. Yelah, Manager kan? Terlalu sibuk dengan dunia kerja dan percintaan aku yang tak mendatangkan ape-ape (kalau aku tau, aku sambung main game lagi bagus) hahahaha! Tapi aku still suuuka sangat game ni and looking forward for some time and spaces to get involve again with this lovely, sweetie muah muah game!


FINAL FANTASY .....yepi yepi yepi ....Game yang aku kagum! Kaaaagum sangat ngan Grafik dia. Sampai aku tengok movie salah satu siri game ni, nenek aku ingat orang betul yang berlakon. Game ni aku kenal sekitar tahun 2003 (dah start kerja ngan Puncak dah ni). Maksudnya aku dah kenal game ni 9 tahun yang lepas.

Aku suka game ni sebab grafik dia dan jalan cerita dia. Kengkadang sampai 3 CD untuk habiskan game ni. Agak-agak korang la, tanpa panduan 'Cheat', berapa lama masa nak ambik untuk habiskan game ni? Percubaan pertama aku yang mengambil masa 12 jam sehari, aku berjaya menghabiskan game ni dalam masa 6 bulan!!!! 6 bulan you know??? Sekarang dengan bantuan Google yang dipenuhi dengan 'Cheat', aku rasa aku boleh habiskan game ni dalam masa 2 bulan setengah kot? Aku pernah beberapa kali ponteng kerja untuk habiskan beberapa misi dalam game ni.

Jalan cerita game ni yang penuh pengembaraan dari satu tempat ke satu tempat memang menarik minat aku. Dan ada juga kisah CINTA diselitkan yang melibatkan awek yang teramat cun dalam game ni sesuai dengan Polisi hidup aku ~ Setiap Hati Awek Yang Cantik Termasuk Awek Member Adalah Milik Aku~ 1995-2010, sebelum polisi ini di Review balik pada tahun 2011 kepada Polisi baru ~ Jangan Memburu Angin Yang Berlalu, Belajar Menyayangi Orang Yang Menyayangi Kita~ 2011. 


Aku tak dapat nak teruskan kegilaan game ni atas sebab yang sama, komitmen bertambah. Masuk tahun 2000 an ni, ada lagi beberapa game yang aku seronok main dengan geng-geng aku seperti Counter Strike, StarCraft, Ragnarok yang aku tak sempat aku ceritakan disini.

Gitulah serba sedikit cerita aku dengan GAMES yang pernah menemani hidup aku selama ini. Amat rindu saat-saat itu. Aku harap korang doakan supaya aku dan tunang aku akan hidup bahagia pada masa-masa akan datang dan dijodohkan hingga ke akhir hayat. Sayang kamu semua !!!

Note~Kalau ada rezekilah aku kaya, aku nak buat satu bilik hanya untuk gadget-gadget untuk GAMES aku je, hehehehehe!






No comments:

Post a Comment